RECENZJA: YOUTH NOVELS „Blue”. Znakomita EP-ka polskiego duetu

W grudniu 2021 roku ukazał się singiel Blue zapowiadający nadchodzącą EP-kę polskiego zespołu YOUNG NOVELS . Mała płytka właśnie się ukazała.

Artyści tworząc swoją najnowszą piosenkę, ponownie współpracowali z wyjątkowymi osobistościami ze świata muzyki. Miksem Blue zajął się bowiem CHRIS ALLEN (RY X, Ólafur Arnalds), z kolei za mastering odpowiada JASON MITCHELL (Nightmares on Was, Biffy Clyro), produkcją zaś, tak jak w przypadku poprzednich singli – What If czy Woman, zajął się sam zespół.

Blue to dla nas wyjątkowy utwór, ma w sobie wiele nadziei i wiary. Jest takim promykiem słońca, którego brakuje nam w tym ponurym okresie. Opowiada o pokonaniu własnych lęków i poczuciu uwolnienia się od nich” – opowiadają o swoim nowym singlu Ania i Emil.

YOUTH NOVELS „Blue"

Wydawca: GOLBA MUSIC
Format: CD, Tidal FLAC 16/44,1
Premiera: 29.04.2022
Słuchał: WOJCIECH PACUŁA

Jakość dźwięku: 9/10

GOLBA MUSIC

 MUZYKA ELEKTRONICZNA

Singiel Blue bardzo się spodobał. Jego brzmienie nie powinno zaskoczyć dotychczasowych słuchaczy Youth Novels, za to – jak pisał portal ALLINpoznan.pl – „zachwycić – jak najbardziej”, a co więcej, „przysporzyć duetowi nowych odbiorców”. Wskazywano, że utwór rozpoczyna się podobnie jak wydany również w 2021 roku utwór grupy pod tytułem What if, czyli akustyczną gitarą Emila Nowaka, do której dołącza charakterystyczny wokal Ani Anu Babrakowskiej. Jak w przywołanej recenzji czytamy:

„Szybko na pierwszy plan kompozycji wysuwa się charakterystyczny wokal. Długo można płynąć tak z tą dwójką, przez emocjonalne refreny i stonowane zwrotki, ale stałość jest tu pozorna i jej poczucie kończy się w ostatniej części utworu, kiedy jeden z instrumentów zaczyna imitować wodę”.
⸜ BARTOSZ GRZEŚKOWIAK, PREMIERA: Youth Novels publikują singiel „Blue” i zapowiadają nową EP-kę, ALLINPOZNAN.pl, dostęp: 29.04.2022.

Blue zapowiadał EP-kę, która miała pojawić się na początku 2022 roku, a która otrzymaliśmy dopiero dzisiaj. To, jak mówił wówczas zespół, zbiór myśli i dążenia do samoakceptacji.

Duet

YOUTH NOVELS jest duetem pochodzącym z Wągrowca, niewielkiego, liczącego nieco ponad 25 000 mieszkańców, miasta położonego w województwie wielkopolskim, w dolinie rzek Nielby i Wełny. W 2015 roku założyli go wokalistka ANIA BABRAKOWSKA oraz gitarzysta, autor i kompozytor EMIL NOWAK. Rok później, 8 kwietnia, zadebiutowali EP-ką (płyta Extended Play) I Used To Wreck It All. Rok później do fanów trafia kolejna mała płytka, pod tytułem Chaos I Create.

Stephan Micus | foto: Rene Dalpra/ECM

Duet jest dobrze przyjmowany również na festiwalach. Występują Open’er Festival oraz Enea Spring Break. Kolejne single, Ski oraz Bad Feelings były często odtwarzane w sieci – pierwszy z nich przekroczył barierę 100 tysięcy odtworzeń w serwisie streamingowym Spotify, co było bardzo dobrym wynikiem. Przy obu tworach młodym artystom pomagał Szatt. Szatt, czyli Łukasz Palkiewicz, jest znanym, cenionym polskim producentem, tworzącym wraz z wokalistą Jaqiem Mernerem i basistą Pawłem Stachowiakiem zespół Kroki.

Jak mówiła wówczas Ania Babrakowska:

Współpraca z Szattem przy Skin i Bad Feelings była dla nas świetnym doświadczeniem. Łukasz pomógł nam spojrzeć na te utwory z trochę innej perspektywy, bardziej elektronicznej niż dotychczas. Byliśmy bardzo zadowoleni z efektów i jesteśmy przeszczęśliwi, że nasi słuchacze to docenili.
⸜ za: KACPER BAGROWSKI, Youth Novels nie dają o sobie zapomnieć. Rozmowa z wągrowieckimi muzykami tuż przed premierą nowego singla!, WAGROWIEC.naszemiasto.pl, 20.01.2021, dostęp: 29.04.2022.

W roku 2019 utwory z EP-ki Chaos i Create” zostały wykorzystane w popularnym serialu telewizji TVN Pod Powierzchnią:

Byliśmy bardzo zaskoczeni propozycją i tym samym bardzo szczęśliwi. Był to dla nas czas niezwykle owocny czas, zagraliśmy wtedy sporo koncertów, nasze utwory pojawiły się w serialu. Było to jedno z naszych marzeń. Czuliśmy, że nasza muzyka potrzebuje dopełnienia obrazem, dodatkową historią- mówił Emil Nowak.
⸜ dz.cyt.
Nagranie

Pierwsza płytka została nagrana w pokoju Nowaka, a wokale – jak wspominała w przywołanym wywiadzie Ania, w szafie(!). Dopiero na drugą płytę głosy nagrano w studio PIOTRA MACIEJEWSKIEGO, znanego, na przykład, z zespołu Muchy.

Stephan Micus | foto: Rene Dalpra/ECM

Wydany 22 stycznia 2021 roku singiel What If jest ważną cezurą w twórczości Young Novels. Po raz pierwszy produkcją zajęli się bowiem samodzielnie, a do współpracy zaprosili ludzi z zewnątrz – materiał zmiksował Chris Allen, a master wykonał Zino Mikorey. Jak mówił wówczas Nowak, poszukiwali różnych osób do współpracy, aby w pełni oddać charakter singla, a Chris i Zino „poczuli to razem” z nimi i pomogli im dopieścić brzmienie tak, aby spełnić ich oczekiwania. A to już tzw. „duży świat”.

Urodzony w 1985 roku Kristopher Neil „Kris” Allen jest amerykańskim piosenkarzem i producentem, który w 2009 roku zwyciężył w amerykańskiej edycji programu American Idol. W 2009 roku wydał swój debiutancki album Kris Allen, który zadebiutował na miejscu #11 listy Billboard 200 i ostatecznie sprzedał się – w samych Stanach Zjednoczonych – w nakładzie 324 000 egzemplarzy. Z kolei wykrojony z niego singiel Live Like We’re Dying znalazł 1,7 miliona nabywców.

Pracujący w swoim berlińskim studio Zino Mikorey (ZINO MIKOREY MASTERING), multiplatynowy mikser i masteringowiec, nominowany do nagrody Grammy, ma równie długą listę osiągnięć. Czytelnicy „High Fidelity” znają go, chociażby, z płyty Home, już przywoływanej Hani Rani. Jak czytamy w jego wpisie na stronie „lubi duży dźwięk”. Efekty jego pracy usłyszymy na płytach takich artysów, jak: Nils Frahm, Ólafur Arnalds, Rival Consoles, Casper, Milky Chance.

STEPHAN MICUS ECM
JASON MITCHELL w West Coast Mastering Studio • foto Jason Mitchell Mastering

Można więc powiedzieć, że polski duet znalazł się w wówczas dobrych rękach. Do zmiksowania płytki Blue wybrano więc ponownie Krisa Allena, ale mastering powierzono JASONOWI MITCHELLOWI. Jest on właścicielem studia JASON MITCHELL MASTERING, w którym od ponad 25 lat pracuje w hybrydowym, analogowo-cyfrowym systemie. jednym z celów jego działalności jest umożliwienie masteringu online w cenie, która nie wykluczałaby małych i niezależnych wydawców.

Jak czytamy:

Używamy zewnętrznego precyzyjnego taktowania, analogowych korektorów, analogowej kompresji, wysokiej klasy konwersji analogowo-cyfrowej, limiterów sprzętowych, dokładnych, pełnozakresowych monitorów i starannie dobranych wtyczek programowych. Jason jest uznanym przez krytyków inżynierem masteringu i aktywnie pracuje w światowej klasy studiach dla dużych wytwórni i niezależnych artystów. To połączenie wiedzy technicznej i starannie dobranego sprzętu oznacza autentyczne, światowej klasy, ale przede wszystkim ludzkie podejście do masteringu.
Our Mastering Service, JASONMITCHELLMASTERING.com, dostęp: 29.04.2022.

W studiu znajdziemy pełnozakresowe monitory Neumann z obróbką sygnału w DSP, przetworniki A/D i DA firm MYTEK (!) oraz Metric Halo, jak również analogowe, lampowe korektory barwy firm Neumann, Thermionic Culture, i Elysia. Analofowe są również limitery. Mastering wykonywany jest w domenie cyfrowej, przy wykorzystaniu komputerów Apple z programami soundBlade oraz Wavelab Pro Mastering.

Wydanie

EP-ka Blue trwa niecałe dwadzieścia minut i składają się na nią tylko cztery utwory:

  1. Blue 4:11
  2. Beauty Andcharm 6:35
  3. As a Stone 3:56
  4. The Moon 4:44

Odsłuch został przeprowadzony w systemie referencyjnym „High Fidelity” z serwisu streamingowego TIDAL. Nagrania są dostępne tylko w plikach FLAC 16/44,1, a nie w wysokiej rozdzielczości – co za rozczarowanie! W planach jest wydanie muzyki na fizycznym krążku, płycie CD.

Christoph Stickel

Słuchamy

⸜ BLUE

Na tle nisko ustawionej gitary akustycznej, z pogłębionym brzmieniem „pudła” pojawia się eteryczny, jasny wokal z długim pogłosem, w którym również wyeksponowano. Po chwili dochodzą do tego brzmienie fortepianu i niskiego, naprawdę niskiego basu. Świetna struktura muzyczna i doskonałe panowanie nad ułożeniem akcentów barwowych.

Co więcej, producenci doskonale operują przestrzenią. To jeden z tych przypadków, w których mamy zarówno głębię, jak i pełną panoramę, jak w kinie panoramicznym. A to rzecz, która umyka wielu zespołom, tak z Polski, jak i spoza niej. Po prostu większość płyt nie jest odpowiednio zmiksowana i zmasterowana, o produkcji nie mówiąc. A od 2:30 dochodzą do tego dźwięki syntezatora, odrealnione, jak nie z tego świata, które wydają się dochodzić gdzieś z tyłu, ale ten tył szczelnie wypełniają swoim brzmieniem.

⸜ BEAUTY ANDCHARM

Kolejny utwór rozpoczyna się od dźwięków fortepianu, przypominających brzmienie pianina z płyty Sea SŁAWKA JASKUŁKE, a ostatnio eksplorowane przez moją ulubioną artystkę, HANIĘ RANI. Od jakiegoś czasu słyszę to brzmienie w wielu produkcjach, które wyszły spod ręki Chrisa Allena, mamy je i tutaj. Podobnie potraktowana została gitara elektryczna, wchodząca w drugiej minucie. Wspaniale, bo głęboko, ze świetną głębokością oddane zostały również dźwięki syntezatora, „kładącego” pod spodem tło. No i jest jeszcze rytm, wystukiwany na padzie, mający mocne, ale i miękkie uderzenie oraz ładne zejście.

Najważniejsze, ponownie, są jednak wokale. Główny ma jasną „poświatę” pogłosu, który ma długi ogon i wolno wygasza daleko z tyłu sceny. Ale dochodzą do tego dodatkowe ścieżki z głosem rozłożonym w panoramie, zarówno wszerz, jak i w głąb. To doskonała produkcja, jedne z przyjemniej nagranych i pokazanych wokali na płycie z muzyką elektroniczną, jakich od dawna nie słyszałem.

⸜ AS A STONE

Kolejny przykład onirycznego brzmienia, które ma jednak bardzo konkretny wyraz soniczny. Ustawiona po lewej stronie, dość daleko, gitara elektryczna, ma długi pogłos i jest dość jasna. Nie ma próby jej pogłębienia, a chodziło raczej o wydobycie jej chropowatości i zniekształceń. No i jest niski bas, który wypełnia przestrzeń i ją otwiera. Ma on ciepły, miękki charakter i słychać go tak, jakby był grany „z palca”, to jest z klawisza.

Christoph Stickel
⸜ THE MOON

Czwarty na płycie The Moon rozpoczyna się nieco inaczej. Gitara akustyczna została obcięta od dołu i przypomina nagrania ze starych płyt. Dodany do jej dźwięku szum potwierdza ten trop. To utwór, w którym obok Ani Babrakowskiej śpiewa również IWONA SKV (Iwona Skwarek). Ich głosy mają odmienną barwę i teksturę, ale zostały ustawione tak, że się dopełniają. Także i tutaj brzmienie podparte jest niskim, miękkim basem. Nie ma on specjalnej definicji, ale nie o nią chyba tutaj chodziło. Bardzo długie pogłosy powodują, że to najbardziej medytacyjny utwór na tej EP-ce.

Podsumowanie

Słuchając po raz pierwszy Blue znalazłem w jej brzmieniu elementy znane mi z innych płyt Krristophera Allena. Nie wiedziałem jezcze wtedy, kto ja przygotował, ani nawet – wstyd przyznać, ale takie życie – kim są tworzący ją muzycy i skąd pochodzą. Wybrałem ją ze względu na okładkę, jak zwykle, kiedy szukam nowej muzyki. Dobrze zrobiłem, bo to znakomita, wspaniale wyprodukowana płyta.

Choć to tylko cztery utwory, przyniesie państwu na te niecałe dziewiętnaście minut wytchnienie i spokój. Brzmi jak rasowe wydawnictwo z UK czy USA, a powstało nad Wisłą. Brawo!

Zarówno za walory muzyczne, jaki soniczne przyznajemy mu nasze wyróznienie:

˻ BIG RED Button ˺

www.facebook.com/YOUTHNOVELSmusic

tekst WOJCIECH PACUŁA

foto Kamil Koźlarek/mat. prasowe

«●»

Poprzednie

Następne