Otrzymujemy jeden z ciekawszych remasterów związanych z wydaną w Polsce muzyką klasyczną ostatnich lat.
Jak czytamy w materiałach prasowych, penetrująca zakurzone zasoby archiwalne wytwórnia Dusty Tapes przypomniała sobie, że na przełomie lat 50. i 60. Orkiestra Filharmonii Narodowej, prowadzona przez Witolda Rowickiego była jednym z najlepszych i najbardziej cenionych zespołów symfonicznych w Europie. Dzisiaj – jak dodaje polski dystrybutor, Kameleon Records – o takiej sytuacji można jedynie pomarzyć. I dalej:
Z licznych nagrań, zrealizowanych na przełomie lat 50. i 60. przez Orkiestrę Filharmonii Narodowej w Warszawie, bez wątpienia wyróżnia się longplay ze suitą Sen nocy letniej Felixa Mendelssohna oraz nieśmiertelnym Bolerem Maurice’a Ravela. Zespół gra z ogromną energią i charyzmą, praktycznie niespotykanymi w dzisiejszych nieco przeintelektualizowanych interpretacjach.
Prawdziwą rewelacją ma być, jak czytamy, jakość tego materiału. Zainteresowanych historią techniki nagraniowej z pewnością zainteresuje fakt, że zarejestrowany w 1960 roku longplay zawiera jeden z pierwszych zapisów stereo jakie powstały w naszym kraju. Wydawca sugeruje, że być może eksperymentalne nagrania w stereo robiono u nas jeszcze w 1959, ale na dobre ten system wprowadzono w lutym 1960 roku, podczas VI Konkursu Chopinowskiego. Jak mówi, warto przekonać się, że powstałe wówczas nagrania „praktycznie nie odbiegają od zachodnich wzorców”, a nawet „biją na głowę współczesne rozmydlone i mało wyraziste rejestracje”.
Album ozdobiła nawiązująca do projektu sprzed lat, ale – jak zapewnia wydawca – znacznie lepsza artystycznie okładka. Wydawnictwo okraszono też tyłem i środkiem z fotografiami mistrza batuty w akcji. Pomimo, że CD znacznie odbiega od głównej linii repertuarowej Kameleon Records, można ją polecić wszystkim lubiącym posłuchać po prostu dobrej muzyki. Wydanie w rozkładanym, laminowanym mini LP ze specjalną kopertą na płytę. ●
→ www.KAMELEONRECORDS.pl
tekst red./mat. prasowe
foto mat. prasowe