Thuono TH10 & TH12. Ramiona gramofonowe

Włoska firma Thuono Audio zaprezentowała nowe ramiona gramofonowe TH10 i TH12.

Jak czytamy w materiałach prasowych, zostały one zaprojektowane tak, aby „dzięki swojej budowie zapewniły niesamowite osiągi dźwiękowe”. W ich konstrukcji producent wskazuje na połączenie elementów z hebanu i tytanu, dające większą wytrzymałości, a także specjalną konstrukcję przeciwwagi tłumiącą rezonanse.

Studio Christoph Stickel Mastering | foto: CH Mastering

TH10 i TH12 zostały zaprojektowane tak, aby najlepiej współpracować z gramofonami Thuono, jednakże można je zastosować w dowolnym gramofonie. Różnią się one długością efektywną: TH10 ma 9,5 cala, a TH12 12 cali. Zarówno poziome, jak i pionowe zawieszenie ramion TH10 i TH12 zbudowano z wykorzystaniem, jak czytamy, „niezwykle precyzyjnych” łożysk kulkowych. Zostały one wybrane na podstawie stopnia gładkości i ręcznie sprawdzone. Są one umieszczane wewnątrz elementów mechanicznych o „wyjątkowo niskim stopniu tolerancji wymiarowej”, co ma zapewnić maksymalną precyzję osadzania i uniknąć rodzaju luzów lub ściskania. Producent pisze:

Duża dbałość o łożyska i ich obudowę to jeden z głównych czynników, który pozwala ramieniu na swobodne poruszanie się i odczytywanie nawet najbardziej subtelnych niuansów dźwięku. Łożyskowany system przegubów w połączeniu z bardzo sztywną i konstrukcją mechaniczną o wysokiej precyzji gwarantuje również mniejsze zużycie zawieszenia ramienia w czasie i jwgo większą wytrzymałość.
Studio Christoph Stickel Mastering | foto: CH Mastering

Jak informuje producent, materiały, z których wykonane są ramiona TH10 i TH12, zostały dobrane nie tylko ze względu na ich właściwości mechaniczne, ale także w oparciu o charakterystykę brzmieniową. Choć wkładka pracuje z wyjątkowo małymi masami, to jej szybkie drgania mogą powodować rezonanse, które zamieniają się w mikrofalowania ramienia, które mogą zakłócać czystość dźwięku. Z tego powodu, jak czytamy, tuby ramion TH10 i TH12 składają się z kombinacji pięciu materiałów, które „wpływają na równowagę tonalną i służą redukcji rezonansów pochodzących z naciągu do absolutnego minimum podczas odtwarzania płyty”.

Zewnętrznie pręt z włókna węglowego jest wzmocniony aluminiową tuleją, natomiast wewnętrznie ramię składa się z tytanowej rurki, która dodatkowo wzmacnia konstrukcję, dając „czystszy dźwięk o większej dynamice”. Ponadto zastosowano detale z mosiądzu i hebanu, które „przyczyniają się do poprawy barwy dźwięku”. Kable wewnątrz ramienia zostały dobrane po kilku testach odsłuchowych i analizie ich właściwości technicznych. Są to elastyczne kable Litz z czystej miedzi OCC, charakteryzujące się bardzo niską stratą dielektryczną. Zostało one oddane obróbce kriogenicznej.

Studio Christoph Stickel Mastering | foto: CH Mastering

Włoski producent zwraca uwagę na to, że dużą uwagę poświęcono konstrukcji przeciwwagi, ponieważ jest ona – czytamy – „podstawowym elementem zapewniającym optymalny dźwięk”. Nieodpowiednia budowa przeciwwagi może przenosić rezonanse pochodzące z wkładki, powodując pogorszenie jakości dźwięku. Dlatego też:

Przeciwwagi ramion TH10 i TH12, dzięki połączeniu materiałów, w tym mosiądzu i innych metali izolacyjnych, dają maksymalne tłumienie wibracji i są jednocześnie mocno zintegrowane z korpusem ramienia, aby nie minimalizować dynamiki dźwięku. Jej waga i wymiary zostały dokładnie zbadane, aby zagwarantować idealną geometrię dla doskonałej równowagi.

 THUONOAUDIO.com

tekst red./mat. prasowe

foto mat. prasowe

«●»

Poprzednie

Następne