JBL Heritage – akcja amerykańskiego producenta i historia firmy

Jak pisze polski dystrybutor firmy JBL, od końca marca tego roku w mediach społecznościowych tej marki „można zaobserwować aktywność związaną z produktami vintage”.

To specjalnie przygotowana dla fanów akcja JBL Heritage. W ramach publikowanych treści poznać można najciekawsze modele kolumn JBL oraz ich wpływ na aktualne działania marki. Poniższy materiał został przysłany do redakcji przez polskiego dystrybutora, firmę Suport.

Studio Christoph Stickel Mastering | foto: CH Mastering
⸜ Model D44000 Paragon i Benny Goodman

Historia  JBL zaczyna się w latach 40. XX wieku i jest ściśle związana z osobą Jamesa Bullougha Lansinga urodzonego 14 stycznia 1902 roku w Greenridge, Illinois. Jako młody człowiek uczęszczał do małego college’u biznesowego w Springfield w stanie Illinois i przez pewien czas pracował jako mechanik samochodowy specjalizujący się w precyzyjnych naprawach. W 1925 roku pracował dla stacji radiowej w Salt Lake City i w tym czasie poznał swoją przyszłą żonę, Glennę Peterson oraz przyszłego partnera biznesowego, Kena Deckera. Lansing i Decker utworzyli spółkę biznesową i w 1927 roku przenieśli się do Los Angeles, aby założyć Lansing Manufacturing Company. Firma produkowała 6- i 8-calowe głośniki stożkowe, zarówno dynamiczne, jak i armaturowe, przeznaczone głównie do odbiorników radiowych i konsol. W 1928 roku w pierwszym na świecie filmie mówionym The Jazz Singer wykorzystano właśnie głośniki HD Jamesa B. Lansinga. Zaprojektował on też w latach 20. XX wieku komponenty głośnikowe dla systemu Shearer-MGM, który ustanowił nowe standardy reprodukcji dźwięku w kinie, a jego podstawowy projekt był szeroko kopiowany przez innych producentów na całym świecie. W 1937 roku system Shearer MGM zdobył nagrodę Akademii Sztuki i Wiedzy Filmowej za doskonałość techniczną.

Studio Christoph Stickel Mastering | foto: CH Mastering
⸜ Kolumny D44000 Paragon

Właśnie w latach 30. ubiegłego wieku firma Lansing opracowała system Iconic, który zyskał szeroką popularność w przemyśle filmowym jako monitor, a podstawowa konfiguracja systemu, z niewielkimi ulepszeniami, jest używana do dziś! Firma, która obecnie znana jest pod nazwą JBL, początkowo nosiła nazwę Lansing Sound, Incorporated i została założona 1 października 1946 roku. Na mocy pozasądowego porozumienia z Altec Lansing Corporation, Lansing Sound, Incorporated zmieniła nazwę na James B. Lansing Sound, Incorporated, co zwróciło uwagę na samego Lansinga, a nie na konkretne produkty. Pierwszym produktem wprowadzonym na rynek przez firmę James B. Lansing Sound, Incorporated był 15-calowy głośnik D101. We wrześniu 1949 roku, po śmierci Jamesa Bullougha Lansinga, firma przeszła w ręce Billa Thomasa. Po wielu perypetiach pod koniec lat 40. i na początku lat 50. wartość nazwy Lansing jako znaku towarowego szybko rosła, a w wyniku rozmów z Altec Lansing Corporation, Thomas podjął genialną decyzję o oznaczeniu produktu jako JBL, zachowując nazwę firmy James B. Lansing Sound, Incorporated. Inicjały JBL, wraz ze znanym wykrzyknikiem, szybko stały się doskonale rozpoznawalne na całym świecie.

Studio Christoph Stickel Mastering | foto: CH Mastering
⸜ Model C-37

Na wczesnym etapie kierowania firmą Bill Thomas mocno zaangażował się w doskonałość projektu i integralność inżynieryjną. Zaprojektował nowy techniczny wizerunek firmy, wprowadzając wiele nowych przetworników, z których wszystkie zostały zaprojektowane i zbudowane zgodnie z najwyższymi standardami. Wraz z rozwojem rynku wysokiej wierności w latach 50., wprowadzenie modeli takich jak Hartsfield i Paragon przysporzyło JBL dużej rozpoznawalności. Paragon z 1957 roku, system stereo w jednej dużej obudowie, był pomysłem Richarda Rangera, który wcześniej był zaangażowany w konwersję dźwięku filmowego na wielokanałowy. Projektant przemysłowy z Berkeley, Arnold Wolf, był odpowiedzialny za oszałamiający projekt wizualny Paragon. Choć wyraźnie nawiązuje do swojej epoki, projekt jest zasadniczo ponadczasowy. W latach 60. firma JBL zaczęła wkraczać na rynek studiów nagraniowych. JBL wprowadził na rynek monitory z serii 4320, których podstawowy projekt i jego pochodne zostały szeroko przyjęte na całym świecie. Model 4310 szybko stał się jednym z najbardziej udanych produktów w katalogu JBL i utorował drogę kolejnym. W połowie lat 70. monitory studyjne JBL stały się wszechobecne w amerykańskim przemyśle nagraniowym i coraz bardziej widoczne w pomieszczeniach kontrolnych na całym świecie.

Studio Christoph Stickel Mastering | foto: CH Mastering
⸜ Model L100 Century

W 1969 roku Thomas sprzedał firmę James B. Lansing Sound, Incorporated Sidneyowi Harmanowi z Jervis Corporation. Pod wnikliwym kierownictwem Harmana firma wzrosła. Jedną z pierwszych zmian personalnych było powołanie Irvinga Sterna na szefa marketingu JBL. To on dostrzegł, że sukces monitorów studyjnych stanowi doskonałą okazję w dziedzinie produktów konsumenckich i po długiej debacie wewnątrz firmy doprowadził do rekonfiguracji modelu 4310, który zadebiutował w segmencie konsumenckim jako JBL L100 Century. Stał się on nie tylko najbardziej udanym produktem JBL do tego czasu, ale także, według wszelkich wskazań, najlepiej sprzedającym się systemem głośnikowym dekady lat 70.

Studio Christoph Stickel Mastering | foto: CH Mastering
⸜ Model Hartsfield

Seria Aquarius była przełomowa zarówno pod względem technologii, jak i stylu. Jednak, z jednym wyjątkiem, jej istnienie było ulotne. Pojawiła się na rynku po gwałtownym rozwoju, ale zniknęła w ciągu dwóch lat. Ostatnim głośnikiem z tej serii był Aquarius 3.

Bi-radialne monitory studyjne 4430 i 4435 były jednymi z najbardziej udanych profesjonalnych głośników kiedykolwiek wyprodukowanych przez JBL. Były produkowane dłużej niż jakikolwiek inny monitor studyjny JBL. Wprowadzono je w 1981 roku, a wycofano z produkcji dopiero w 1996 roku (4435) i 1999 roku (4430).

Seria Cabaret® jest powszechnie uznawana za pierwszą pełną linię przenośnych systemów PA dla muzyków i sklepów muzycznych. Jej sukces oraz rozwijający się rynek nagłośnienia dla muzyków i przenośnych systemów nagłośnieniowych oznaczał, że pojawiło się zapotrzebowanie na bardziej kompaktowe systemy wysokiej jakości. Tak zrodził się system JBL Cabaret 4612 zaprezentowany po raz pierwszy na letnich targach NAMM w Atlancie w czerwcu 1982 roku.

Następnym kamieniem milowym był projekt Everest, czyli głośnik czerpiący z dziedzictwa wielkich kolumn JBL. Pod tym względem był to niezwykły sukces. Była to wizualna i dźwiękowa deklaracja, która zdefiniowała sztukę JBL w latach 80-tych. Został opisany jako trzeci „projektowy” głośnik JBL, a pierwszym i drugim były Hartsfield i Paragon. System został zaprojektowany w oparciu o nową koncepcję akustyczną określaną jako „Defined Directivity” (DD w DD55000). Pierwszy prototyp został opracowany w 1984 roku i składał się z konfiguracji czterokierunkowej. Everest odniósł natychmiastowy sukces. W 1985 roku został uznany za „Produkt Roku” przez japoński magazyn Stereo Sound. Nie było z góry określonej serii produkcyjnej, ale uważa się, że wyprodukowano około 500 par tego modelu. Regularną produkcję kontynuowano aż do wprowadzenia modelu K2 w 1989 roku.

Studio Christoph Stickel Mastering | foto: CH Mastering
⸜ Model 4345

K2 to nazwa drugiej najwyższej góry na świecie po Evereście. Jest to również nazwa wybrana dla czwartego głośnika JBL Project. Nazwa ta jest jednak nieco myląca. Podczas gdy K2, góra, zawsze pozostanie w cieniu Everestu, K2, głośnik, będzie doskonale funkcjonował obok kolumn Everest. Prace projektowe nad K2 rozpoczęły się w 1988 roku jako kontynuacja sukcesu modelu DD55000 Everest. K2-S9500 i K2-S5500 pozostają w produkcji w ograniczonych seriach aż do dziś, w zależności od zapotrzebowania. Seria ta pozostaje szczytem technologii głośnikowej opracowanej przez JBL.

Tym sposobem dotarliśmy do współczesnych, dobrze znanych wszystkim, głośników JBL. Modele luxury audio takie jak JBL L100 Classic, JBL L82 Classic, JBL L52 Classic, JBL 4305P, JBL 4329P, JBL L75 MS, JBL L42 MS to współczesne rozwiązania na miarę nowych czasów, które brzmią tak samo dobrze, jak ich milowi poprzednicy na przestrzeni lat. Również konsumenckie rozwiązania wykorzystywane w takich kultowych modelach jak JBL Go, JBL Xtreme czy JBL Flip czerpią z tych samych rozwiązań technologicznych. Zwieńczeniem jest w tym zakresie najnowsza seria głośników JBL Authentics, które designem nawiązują do kultowych kolumn JBL L100 Century, posiadając równocześnie wszystkie najnowsze rozwiązania technologiczne. To wspaniałe brzmienie JBL zamknięte w przepięknej formie!

www.JBL.com.pl

tekst red./mat. prasowe

foto mat. prasowe

«●»

Poprzednie

Następne