Berlińskie wydawnictwo Karlrecords ma dla państwa tym razem płytę CD.
Ukazująca się już jutro „Friendly Electrons” prezentuje elektroniczną stronę oryginalnego perkusisty TON STEINE SCHERBEN, autora książek i wieloletniego przyjaciela oraz współpracownika CONRADA SCHNITZLERA i WOLFGANGA SEIDELA. Tomas Herbst, założyciel wydawnictwa pisze:
Kiedy spotkaliśmy się na przyjęciu urodzinowym, Wolfgang opowiedział mi o swoich utworach związanych z elektroniką – od razu byłem zainteresowany – więc przejrzał swoje archiwum i wysłał mi ich wybór. Są one często oparte na starszych pomysłach i szkicach, które ukończył podczas pandemii, kiedy nie było koncertów do zagrania. Rezultatem jest Friendly Electrons – kolekcja 18 utworów inspirowanych techniką kolażu SCHNITZLERA i własnymi doświadczeniami SEIDELA z improwizacją. Z wyjątkiem dwóch utworów, które są faktycznie skomponowane, nie było żadnych ustalonych pomysłów – po prostu zaczynał od zera i patrzył, co się stanie, oglądał wynik pod różnymi kątami i dopracowywał utwory tam, gdzie to było konieczne. Podczas gdy muzyka elektroniczna jest często uważana za dystopijną, tytuł albumu odzwierciedla pozytywne nastawienie SEIDELA do modernizmu, więc jego elektrony są przyjaznego rodzaju!
Urodzony zimą 1949 roku w szarym i ponurym powojennym Berlinie, WOLFGANG SEIDEL po raz pierwszy zetknął się z elektronicznymi dźwiękami w kinie, a była to muzyka do „Zakazanej planety” LOUISA i BEBE BARRON, która – jak pisze wydawca – brzmiała jak „obietnica świetlanej, ekscytującej przyszłości”. W latach 60. szczytem marzeń dla młodych muzyków było jednak granie w zespole rockowym, a nie elektronika, a ponieważ wszyscy jego przyjaciele grali już na gitarze, SEIDEL wybrał perkusję, a później był współzałożycielem TON STEINE SCHERBEN, legendarnego niemieckiego zespołu anarchistycznego.
˻ PROGRAM ˺ Battersea Power Plant, Escalator, Organic Music No.1, Try Harder, Film Noir, Feuerblume, Organic Music No.2, Otto Piene, Streets Of L.A, Art Space, ICC Berlin, EMS #1, Berna Yari, EMS #2, Lichtballett, No Repetition, Easy Easel, Shortwave Radi
Mniej więcej w tym samym czasie SEIDEL regularnie uczęszczał do Zodiak Free Arts Lab, miejsca narodzin tak zwanej Kosmische Musik/Berliner Schule (TANGERINE DREAM, CLUSTER, MANUEL GÖTTSCHING itp.) i zaprzyjaźnił się z CONRADEM SCHNITZLEREM. Zdając sobie sprawę, o ile większą swobodę artystyczną oferuje muzyka elektroniczna, zmęczył się graniem tych samych piosenek noc po nocy, opuścił zespół po wydaniu ich debiutanckiego albumu i zaczął eksperymentować z mikrofonami kontaktowymi i opóźnieniem taśmy (a później, kiedy mógł sobie na to pozwolić, z syntezatorem Buchla). SEIDEL dołączył do grupy SCHNITZLERA ERUPTION i pracował z nim aż do jego śmierci w 2011 roku (czasami jako WOLF SEQUENZA) nad kilkoma albumami, a także koncertował w niektórych instytucjach sztuki, prezentując „koncerty kasetowe” SCHNITZLERA.
W latach 2000 SEIDEL ponownie zaczął grać na perkusji, tym razem na scenie free jazz, improv (m.in. z ALFREDEM A. HARTHEM i HANSEM JOACHIMEM IRMLEREM), napisał książki o swoim byłym zespole (Scherben – Musik, Politik und Wirkung der Ton Steine Scherben) i krautrocku (Wir müssen hier raus! Krautrock, Free Beat, Reeducation) … i kontynuował dźwiękowe eksploracje ze swoim syntezatorem Buchla w swoim studiu w Berlinie-Wedding. ●
→ www.KARLRECORDS.net
tekst red./mat. prasowe
foto mat. prasowe
«●»