Wytwórnia Erato wydaje „Stabat Mater” Vivaldiego w wykonaniu Jakuba Józefa Orlińskiego i Capelli Cracoviensis.
Kolejny album kontratenora Jakuba Józefa Orlińskiego tym razem nagrany został z udziałem polskiej orkiestry grającej na instrumentach historycznych – Capellą Cracoviensis pod dyrekcją Jana Tomasza Adamusa.
Jakub Józef Orliński zaśpiewał utwór po raz pierwszy jako student w Warszawie a wykonał publicznie 8 sierpnia 2013 roku. Siedem lat później nagrał dzieło w Krakowie w pandemicznych okolicznościach w Teatrze Łaźnia Nowa (11–13.VII.2020) w Krakowie; nota bene, teatr ten ma siedzibę w halach, w których niegdyś redaktor naczelny „High Fidelity” miał zajęcia z obsługi tokarek i frezarek…
Stabat Mater Vivaldiego – dzieło związane z Wielkanocą – to potężny i poruszający poemat z XIII wieku, który odzwierciedla cierpienie Maryi na krzyżu. Kantata kościelna ku czci Marii Panny, napisana została w 1712 r. na zlecenie kościoła parafialnego Santa Maria della Pace w Brescii. Należy do najsłynniejszych barokowych dzieł sakralnych Vivaldiego, odkrytych na nowo w pierwszej połowie XX wieku. Szczególną popularność zyskała zwłaszcza część pierwsza z słynnym głównym tematem Stabat Mater dolorosa.
Jak mówi Orliński:
Stabat Mater Vivaldiego to absolutnie kultowe arcydzieło, o którym jako początkujący student marzyłem, by kiedyś zagrać z orkiestrą. Od wielu, wielu lat słucham świetnych interpretacji tej kompozycji. (…) Twórczość Vivaldiego wywarła duży wpływ na mnie, zarówno jako osobie, jak i muzyku. Po tylu latach posiadania tego utworu w swoim repertuarze wiedziałem, że przyjdzie czas na jego nagranie. Chcę przedstawić moją interpretację i podzielić się tym, co widzę i czuję w muzyce Vivaldiego i tym sakralnym tekście.
Podczas sesji nagraniowych artysta wpadł na pomysł rozwinięcia projektu o wideo ilustrujące 20-minutową partyturę Vivaldiego. W efekcie album zawiera dodatkowo DVD z filmem krótkometrażowym, którego reżyserem jest wielokrotnie nagradzany Sebastian Pańczyk. Obraz nie ilustruje dosłownie słów Stabat Mater, chociaż w filmie znajdują się odniesienia do obrazów religijnych. Angażuje się raczej wątek empatii przewijający się przez tekst: empatię Maryi wobec ukrzyżowanego syna oraz empatię czytelnika lub słuchacza wobec cierpienia Maryi.
Jak mówi reżyser:
Współczesność formy tego filmu w zestawieniu z tak klasycznym utworem mogą być zaskoczeniem. (…) Sam kontrast piękna wykonania tego utworu i dramatycznych scen filmu pewnie będzie zaskakujące, ale wydarza się to z pełną świadomością zestawienia ze sobą tych energii.
W realizacji wideo Pańczyka Jakub Józef Orliński śpiewa swoje kwestie w całości a cappella – bez akompaniamentu. Efekt jest niemal boleśnie dramatyczny. Zdjęcia powstawały m.in. w Teatrze im. Juliusza Słowackiego w Krakowie a całość została wyprodukowana przez firmę Dobro Films, należącą do grupy Platige Image.
Album Stabat Mater nawiązuje do cyklu tematycznego zapoczątkowanego na debiutanckim albumie Anima Sacra, którego kontynuacją był krążek Anima Aeterna. Nie ucichły jeszcze brawa za ten ostatni, na którym po raz kolejny potwierdził, że jest „jednym z najbardziej uderzających młodych talentów nie tylko w śpiewie kontratenorowym, ale szerzej w muzyce barokowej” (Gramophone).
Projekt ukaże się nie tylko jako EP-ka wideo i audio (około 19 minut na płytę), ale także jako cyfrowy dźwięk w Dolby Atmos oraz album wizualny. ●
→ www.WARNERCLASSICS.com
tekst red./mat. prasowe
foto mat. prasowe