Wczoraj, 26 listopada, ukazał się singiel „Israel”, zapowiadający album Mieczysława Kosza „Debiut. Jazz Jamboree ‘67/’68” (premiera: 6 grudnia).
Kompozycję Johna Carisiego „Israel”, rozsławioną m.in. przez Milesa Davisa i Gerry’ego Mulligana, z upodobaniem grywał i nagrywał także Bill Evans, amerykański pianista, który od debiutu pod koniec lat 50. uważany był za jednego z największych wirtuozów nowoczesnego jazzu. Rok wcześniej, 13 października 1967 r., niewidomy pianista zagrał swój pierwszy ważny koncert w Warszawie – w ramach wpisanego do programu 10. festiwalu Jazz Jamboree koncertu „Nowe twarze w polskim jazzie”.
»» Przedsprzedaż albumu → TUTAJ
Krzysztof Karpiński, biograf Kosza, wspomina:
Na estradę wszedł szczuplutki chłopiec niewielkiego wzrostu. (…) W wypełnionej do ostatniego miejsca sali – co na pewno było w dużej mierze skutkiem towarzyskiego obowiązku – zapanowała absolutna cisza. Zgasły światła. Na początek Kosz zagrał nastrojową kompozycję Israel (…) Moją uwagę natychmiast zwrócił soczysty, choć cichy dźwięk instrumentu. Do tego doskonała technika i dyscyplina rytmiczna wszystkich muzyków. Słuchałem niewidomego artysty, który z lekkością pokonywał najbardziej zawiłe i oryginalne pułapki harmoniczne…
Kosz wystąpił wtedy jako lider tria z kontrabasistą Januszem Kozłowskim i perkusistą Sergiusz Perkowskim. Koncert został zarejestrowany i na ponad pół wieku zniknął w archiwach Polskiego Radia. Podobnie stało się z nagraniem koncertu tego samego zespołu na Jazz Jamboree w 1968.
Płyta Debiut. Jazz Jamboree ’67/’68 (premiera: 6 grudnia) będzie pierwszą publikacją nagrań powstałych podczas obu koncertów. Będzie też pierwszą z serii albumów prezentującej wcześniej niepublikowane – koncertowe i studyjne – nagrania Mieczysława Kosza jako solisty, lidera własnego zespołu i sidemana. Nad rekonstrukcją dźwięku i współczesnym mastringiem pracował Tadeusz Mieczkowski. Jak mówi wydawca, Polskie Radio, „założeniem mistrza konsolety było, aby monofoniczne nagrania zyskały «filharmoniczną» przestrzeń, z zachowaniem, o ile to możliwe, dźwiękowej aury obu sal Filharmonii Narodowej, już w latach 60. XX wieku na stałe wyposażonych w najwyższej klasy sprzęt nagraniowy”.
Singiel Israel jest dostępny we wszystkich serwisach streamingowych, także tych oferujących dźwięk w wysokiej rozdzielczości.
→ www.POLSKIERADIO.pl
tekst red./mat. prasowe
foto mat. prasowe
«●»