Kolumny Musical Fidelity LS3/5A – już w sprzedaży

Do sprzedaży trafiają właśnie kolumny Musical Fidelity LS3/5A.

Musical Fidelity poinformował o tym, że do sprzedaży trafiają właśnie, zapowiadane jakiś czas temu, pierwsze egzemplarze jego wersji legendarnych kolumn LS 3/5A.

Przypomnijmy pokrótce ich historię. Prace nad nimi rozpoczęły się na początku lat 70. w dziale badawczym BBC (Engineering Department), kierowanym przez Dudley’a Harwooda. W ich wyniku powstał maleńki, dwudrożny monitor w obudowie zamkniętej, model LS3/5.

Wyprodukowano 20 inicjalnych sztuk, po czym okazało się, że producent użytych w nich przetworników, firma KEF, zmienił ich specyfikację tak, aby mógł ich używać w swoich kolumnach z serii Coda; w miejsce nisko-średniotonowego B110 (A6362) oraz wysokotonowego T27 (A6340) pojawiły się (odpowiednio) B110 (SP1003) oraz T27 (SP1032). Nowy B110, z membraną z powlekanego Bextrenu, musiał być odsprzęgnięty od przedniej ścianki, aby zapobiec drganiom, a napędzana przez dotychczasową zwrotnicę kopułka T27 z Mylaru wykazywała znaczne podkolorowania, co wymagało zmiany w zwrotnicy; wtedy też głośnik wysokotonowy zyskał słynną siateczkę ochronną i elementy z filcu.

Studio Christoph Stickel Mastering | foto: CH Mastering

BBC musiało więc przeprojektować kolumny, bazując na nowych przetwornikach. Wersja LS3/5 nigdy nie trafiła do sprzedaży i jest dzisiaj najrzadszą iteracją tego modelu. W wyniku zmian powstały kolumny LS3/5A o identycznych rozmiarach, co LS3/5, ale z nowymi przetwornikami i ze zmienioną zwrotnicą. Kolumny miały impedancję 15 Ω i zyskały wielu zwolenników, nie tylko w studiach nagraniowych, ale i wśród melomanów i audiofilów. Szybko sprzedano licencję kilku innym firmom, najwcześniej do Rogersa. W 1977 roku swoje własne wersje, oprócz Rogersa, miały dwie inne brytyjskie manufaktury, Spendor i Goodmans. Później dołączyły do nich m.in. KEF, Harbeth, Audiomaster i Stirling Broadcast, a w jej tej grupie do dnia dzisiejszego znalazło się aż 11 różnych producentów. Nigdy w historii audio żadna konstrukcja nie była licencjonowana tak wiele razy. Szacuje się, że powstało od 60 000 do nawet 100 000 (w zależności od źródła) par LS3/5A.

W „High Fidelity” testowaliśmy następujące wersje i wariacje:
  • Chartwell LS3/5, test → TUTAJ,
  • Chartwell LS3/5a, test → TUTAJ,
  • Falcon Acoustics LS3/5a, test → TUTAJ,
  • Harbeth P3ESR, test → TUTAJ,
  • Harbeth P3ESR XD, test → TUTAJ,
  • KEF LS3/5A, test → TUTAJ.
Studio Christoph Stickel Mastering | foto: CH Mastering

O nowych kolumnach Musical pisze, że wykorzystano w ich budowie 12 mm sklejkę, a drewno jest dodatkowo okleinowane również od wewnątrz. Jak czytamy, „to projekt, który sprawdza się od ponad 45 lat”. Kolumny oklejone są fornirem z palisandru. W materiałach prasowych czytamy:

LS 3/5A oferuje piękną scenę dźwiękową, która rozpościera się daleko poza fizyczne granice obudów.

Kolumny mają obudowę zamkniętą, co w połączeniu z tłumionymi, relatywnie cienkimi ściankami bocznymi, daje, jak czytamy, „suchy, szybki bas sięgający niżej niż moglibyśmy tego oczekiwać od głośnika tej wielkości”. Producent dodaje, że zwrotnica została dopracowana i zestrojona zgodnie z licencją BBC z roku 1976 (numer 1976/29). ●

Studio Christoph Stickel Mastering | foto: CH Mastering
Dane techniczne (wg producenta)
  • Typ: dwudrożna konstrukcja w obudowie zamkniętej
  • Pasmo przenoszenia: 80 Hz-20 kHz (+/-3 dB)
  • Impedancja nominalna: 15 Ω
  • Czułość: 82,5 dB/W/m
  • Głośnik niskotonowy: 110 mm
  • Głośnik wysokotonowy: kopułka 19 mm
  • Zalecana moc wzmacniacza: 20-150 W
  • Obudowa: 12 mm sklejka brzozowa
  • Wykończenie: fornir palisander
  • Wymiary: 305 x 190 x 165 mm (wys. x szer. x gł.)
  • Waga: 4,9 kg/szt.

www.MUSICALFIDELITY.com

tekst red./mat. prasowe

foto mat. prasowe

«●»

Poprzednie

Następne