ESOTERIC na winylu: DVOŘÁK „From the New World” oraz TCHAIKOVSKY „Swan Lake”.

Japońska firma Esoteric, specjalista zajmujący się elektroniką, wydaje dwie nowe płyty LP.

Esoteric znany jest nie tylko z doskonałych odtwarzaczy SACD i wzmacniaczy, ale i z wydawanej od lat serii arcydzieł muzyki klasycznej. Ukazujące się na hybrydowych krążkach SACD są masterowane samodzielnie w studiu masteringowym wydawcy; pisaliśmy o nim w artykule ESOTERIC MASTERING • Master Sound Works. Niedługo dołączą do nich dwa tytuły na krążkach LP: DVOŘÁK From the New World oraz TCHAIKOVSKY Swan Lake.

Studio Christoph Stickel Mastering | foto: CH Mastering

Nie będzie to pierwszy raz, kiedy Esoteric proponuje płyty winylowe. Przypomnijmy, że w ramach serii Master Sound Works „Limited Edition” w 2009 roku ukazały się trzy płyty LP z logo Esoteric, nacięte z cyfrowego mastera DSD, wytłoczone na winylu o wadze 200 g na specjalnie modyfikowanych „cutting lathe”, z pominięciem jednego z kroków przy przygotowywaniu matrycy. Były to:

  • W.A. Mozart, Piano Concerto No.20 K.466 & No.27 K.595, Decca/Esoteric ESLP-10001,
  • Antoni Dvořák, Symphony No.9 in E minor, Op.95 “From the New World”, Decca/Esoteric ESLP-10002,
  • Manuel de Falla, The Three Cornered Hat, Decca/Esoteric ESLP-10003.

Więcej w sprawozdaniu ze 107. spotkania Krakowskiego Towarzystwa Sonicznego, czytaj → TUTAJ.

Studio Christoph Stickel Mastering | foto: CH Mastering

Tym razem do rąk dostajemy dwa tytuły. From the New World to monumentalne nagranie debiutu Kertesza w roli dyrygenta, dokonane w prestiżowej wytwórni DECCA. 32-letni wówczas Kertesz wniósł do jego odczytania dramatyczne zmiany tempa, wykorzystując jednocześnie głębokie brzmienie Orkiestry Filharmonii Wiedeńskiej. W 2008 roku Esoteric wydał ją w ramach serii Super Audio CD Hybrid Series (ESSD-90015), a w 2009 roku ukazała się również na analogowym winylu (ESLP-10002). Tym razem, po 14 latach, jest to nowo zremasterowany album w systemie Esoteric Mastering i po raz drugi wydany na analogowym winylu.

Studio Christoph Stickel Mastering | foto: CH Mastering

Swan Lake jest arcydziełem w wykonaniu największego dyrygenta baletowego XX wieku, Anatole’a Fistoulariego. Materiał został nagrany w 1961 roku z Concertgebouw Orchestra zawiera 13 fragmentów baletu. Jest to również jedyne wspólne nagranie Fistulari i prestiżowego Concertgebouw, a także popularny album, który był wielokrotnie wydawany w Japonii od czasów płyt analogowych i prawie nigdy nie zniknął z katalogu. Esoteric wydał go w 2009 roku jako część serii Super Audio CD Hybrid (ESSD-90019).

Nacięcie lakieru wykonało studio MIXER’S LAB w Tokio przy użyciu nacinarki Neumann VMS80, słynnej maszyny wyprodukowany w Niemczech Zachodnich w złotej erze analogowego audio; w Japonii przetrwały tylko dwa takie egzemplarze.

Studio Christoph Stickel Mastering | foto: CH Mastering

Materiał został zremasterowane w systemie cyfrowym DSD i do zamiany cyfry na analog wykorzystano topowe przetworniki  Esoterica. Jak czytamy na stronie wydawcy, przywiózł on wszystkie swoje urządzenia do MIXER’S LAB i połączono wyjście DAC-a bezpośrednio do konsoli Neumann SP79C. Aby sygnał był jak najczystszy, sygnał jest przesyłany bezpośrednio z pominięciem sekcji korektora konsoli. Za nacięcie odpowiada pan Katsutoshi Kitamura, inżyniera MIXER’S LAB. Co ciekawe, zanim wykonano cięcie z plików DSD, przygotowano lakiery z plików PCM 44,1, PCM 176,4 oraz DXD. W wyniku porównań zdecydowano się na wersję DSD. Do oceny dźwięku wykorzystano nowy gramofon Esoteric Grandioso T1.

www.ESOTERIC.jp

tekst red./mat. prasowe

foto mat. prasowe

«●»

Poprzednie

Następne